Zo ben je als schadeverzekeraar goed voorbereid op de regeling Actieve provisietransparantie

Leestijd: 4 minuten

Per 1 juli een nieuwe regeling

Per 1 juli 2024 treedt de nieuwe regeling Actieve provisietransparantie voor schadeverzekeringen in werking. Deze maatregel, gericht op het vergroten van de transparantie voor consumenten bij het afsluiten van schadeverzekeringspolissen, heeft aanzienlijke implicaties voor schadeverzekeraars in Nederland. Hieronder zetten we op een rijtje wat de regeling inhoudt, wat er gaat veranderen en wat dit in de praktijk betekent voor jouw assurantiekantoor.

Wat houdt de regeling Actieve provisietransparantie in?

De regeling Actieve provisietransparantie verplicht tussenpersonen, volmachten en verzekeraars om consumenten vanaf 1 juli 2024 actief te informeren over de provisies die zij ontvangen bij de verkoop van schadeverzekeringspolissen. Dit gebeurt voornamelijk precontractueel, dus voordat de polis daadwerkelijk wordt afgesloten. Alexander Hubert, Product Owner bij CCS, legt uit dat de regeling er vooral op gericht is de consument inzicht te geven in de financiële stromen die gepaard gaan met het afsluiten van verzekeringsproducten. “Voor schadeverzekeraars wordt het daardoor nóg belangrijker om duidelijk te maken wat de consument daarvoor terugkrijgt.”

Expliciete vermelding van verdiende provisies

Momenteel bestaat er al een verplichting om een dienstenwijzer beschikbaar te stellen, waarin de diensten van de tussenpersoon of volmacht worden beschreven. Deze documenten worden echter vaak niet of onvoldoende gelezen. Volgens de regeling Actieve provisietransparantie moeten consumenten vanaf 1 juli 2024 expliciet geïnformeerd worden over de provisies die worden verdiend bij de verkoop van een polis. Dit betekent dat al op het moment van offerte de exacte provisiebedragen gecommuniceerd moeten worden.

Provisietransparantie uitgelegd

Wat betekent de regeling Actieve provisietransparantie voor verzekeringskantoren?

Voor schadeverzekeraars heeft het ingaan van deze regeling een aantal gevolgen. We zetten hieronder op een rijtje waar je dan aan moet denken:

Pas je communicatieprocessen aan

Bij elke nieuwe schadeverzekeringspolis moeten klanten geïnformeerd worden over de provisie. Dit vergt een andere benadering van de communicatieprocessen voor klantcontact. Uiteraard zijn er ook praktische aanpassingen die je moet doorvoeren, zoals het opnieuw vormgeven van polisbladen.

Overweeg ook transparantie bij mutaties en prolongaties

De wet vereist dat klanten bij een significante wijziging, zoals een mutatie of prolongatie, opnieuw worden geïnformeerd over de provisie. De bedoeling achter de regeling is namelijk dat je het gesprek over je dienstverlening (opnieuw) aangaat met je klant.

In de praktijk kan het wel eens lastig zijn om te bepalen of een prolongatie inderdaad substantiële wijzigingen bevat en er dus een nieuwe overeenkomst nodig is. Is daar inderdaad onduidelijkheid over, dan raden wij altijd aan om de regels van actieve provisietransparantie te volgen. Dit bevordert het vertrouwen en versterkt de klantrelatie. Win-win dus!

Benoem de toegevoegde waarde van je dienstverlening

Het wordt belangrijker dan ooit om klanten niet alleen te informeren over de provisie, maar ook over de toegevoegde waarde van je dienstverlening. Dit kan betekenen dat er meer nadruk komt te liggen op je huidige dienstenwijzer en andere informatieve documenten, maar je zou ook kunnen overwegen om die opnieuw te ontwikkelen, met aanvullende informatie.

CCS helpt bij een soepele overgang naar nieuwe wetgeving

De overgang naar nieuwe wet- en regelgeving kan best ingewikkeld zijn. Dan helpt het als je je backoffice gewoon goed op orde hebt. CCS Level is er voor iedereen in de verzekeringsbranche, van tussenpersoon tot verzekeraar. Bij Level vind je alles in één systeem: van klant- en polisadministratie tot schadeafhandeling en financiële zaken.

Of je de actieve provisietransparantie nu alleen wil toepassen in de precontractuele fase of ook bij mutaties en prolongaties; bij Level houd je als schadeverzekeraar zelf de regie. Zo voldoe je automatisch aan de nieuwe wet- en regelgeving rondom provisietransparantie, en kun jij je gewoon bezighouden met je klanten.